امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://sociologybook.cloob24.com
0
سعید فراهانى فرد
انتشارات کانون اندیشه جوان
بحث درباره پدیده فقر، شناخت عوامل و راه مبارزه با آن از زمان هاى دور مورد توجه مکتب ها، صاحبنظران و تا حدودى حکومتها بوده است. شاید به ندرت بتوان مسئله اى مانند آن یافت که در ابعاد مختلف اقتصادى، اجتماعى، فرهنگى و سیاسى یک جامعه دخالت داشته باشد.
در کتاب «نگاهى به فقر و فقرزدایى از دیدگاه اسلام»، نویسنده بر آن است ضمن پژوهشى مقایسه اى، «ماهیت فقر» و شیوه رویارویى با آن را از نظرگاه هاى مختلف مورد بررسى قرار دهد. بدین منظور، نخست فقر و انواع آن را شناسایى کرده، نگرش مکتب هاى مختلف به این پدیده را مورد بررسى قرار داده سپس براى یافتن راه هاى پیشگیرى از این بیمارى و ریشه کن ساختن آن، در پى شناسایى عوامل پیدایش آن برمى آید.
از آنجا که ریشه کن ساختن فقر در سطح کلان به بهره گیرى از روش هاى مناسب، جهت استحکام بخشیدن شالوده هاى اقتصادى و تحقق رشد و توسعه در کشور وابسته است، فصلى از این کتاب به بررسى اجمالى راهبردهاى توسعه اختصاص یافته است. این فصل، ضمن اشاره به راهبردهاى ارائه شده از سوى مکتب هاى اقتصادى، به بررسى الگوى توسعه در نظام اقتصادى اسلام مى پردازد.
بررسى علل عقب ماندگى و فقر مسلمانان و پاسخ به شبهات موجود در این زمینه عنوان فصل پایانى کتاب است که در بخشى از آن مى خوانیم: «اصولاً با توجه به اعتقاد به روزى معین، تلاش فرد هیچ گونه نقش و اثرى نخواهد داشت و بدیهى است که چنین بینشى افراد را غیر مسئول و بى تفاوت و امور تولیدى را راکد مى سازد و خمودى و بى نشاطى را در جامعه حاکم مى گرداند و در نهایت فقر را گریبانگیر جامعه مى سازد.»
کتاب «نگاهى به فقر و فقرزدایى از دیدگاه اسلام» اخیراً به چاپ دوم رسیده است.
تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه