امروز جمعه 07 اردیبهشت 1403 http://sociologybook.cloob24.com
0
حسین ابوالحسن تنهاییهربرت بلومر متولد 7 مارس سال 1900 در میسوری آمریکاست که تحصیلات جامعه شناسی اش را در دانشگاه شیکاگو و متاثر از اندیشمندانی چون «رابرت پارک» و «جورج هربرت مید» پیگیری کرد و در نهایت به عنوان موسس گروه جامعه شناسی دانشگاه کالیفرنیا به برکلی رفت و در حیطه های مختلفی چون کنش متقابل، جامعه شناسی معرفت، تبعیض نژادی، صنعتی شدن، اعتیاد و رفتار جمعی، جنبش های اجتماعی، رفتار جنسی و... آثاری ارائه داد و بیش از همه بر جامعه شناسی خرد و مساله کنش متقابل نمادین تاکید ورزید در آن حد که در سال 1937 او اولین متفکری بود که این مفهوم را وضع کرد و در بسط مفهوم آن کوشید. وی که در سال 1987 در آمریکا درگذشت تاثیر فراوانی بر جامعه شناسی امروز جهان برجای گذاشته است.
دکتر حسین ابوالحسن تنهایی که از سال 1365 در دانشگاه های مختلف ایران به تدریس جامعه شناسی پرداخته و با تاکید بر مفاهیم و نظریاتی چون جامعه شناسی علوی و جامعه شناسی عرفانی حساسیت هایی را برانگیخته است، در سال 1981 مدرک دکترای خویش را در آمریکا و تحت نظر بلومر دریافت کرده است و مدتی را نیز به عنوان دستیار بلومر فعالیت کرده است.
وی معتقد است که بلومر به درستی در ایران شناخته نشده و نگارش مقالاتی از او درباره نقش بلومر در جامعه شناسی معرفت در راستای اصلاح همین دیدگاه ها به شمار می رود.
دکتر تنهایی به توصیه و تایید بلومر به تدریس و نگارش مباحث نظریه های جامعه شناسی پرداخته و هم اکنون عضو هیت علمی دانشگاه آزاد تهران مرکزی و آشتیان و مدیر گروه جامعه شناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی اراک می باشد.
آثار وی را می توان به چند دسته تقسیم نمود که فقط از مجموعه تخیل جامعه شناسی در بستر تاریخ به 14 کتاب اشاره می کییم.
1- جامعه شناسی نظری: مبانی ‏‎‏ًًٌٌُُ. اصول و مفاهیم.
2- جامعه شناسی دینی در شرق باستان.
3- جامعه شناسی فلسفی – دینی در غرب باستان: مطالعه ای در باب دینامیسم و تفکیک یافتگی و قشر بندی اجتماعی.
4- جامعه شناسی دینی در اسلام آغازین
5-جامعه شناسی پیشقراول در غرب باستان
6-جامعه شناسی جدید (1) تضاد گرایی و دیالکتیک گرایی
7- جامعه شناسی جدید (2) انسجام گرایی
8-جامعه شناسی جدید (4) تفسیر گرایی و پدید گرابی
9- جامعه شناسی جدید (5) انتقادی و رادیکال
10- جامعه شناسی تاریخی نظریه های متفکرین مسلمان
11- جامعه شناسی و انسان شناسی نزد عرفای مسلمان
12- جامعه شناسی معرفت
13- جامعه شناسی تصوف
14- جامعه شناسی نفسیری – عرفانی
کتاب «هربرت بلومر وکنش متقابل گرایی نمادی»شامل دو پاره است:
پاره اول تحت عنوان "درباره بلومر" شامل سه مقاله از شاگردان بلومر درباره بلومراست، که مقاله اول توسط" دکتر مینز " با عنوان «هربرت بلومر در دایره المعارف 2005 نظریه علوم اجتماعی»، مقاله دوم نیز توسط دکتر " تنهایی" با عنوان «ساختار شناسی کنش پیوسته در نظریه کنش متقابل نمادی هربرت بلومر» و مقاله سوم را "لائر و هندل" با عنوان «روش شناسی هربرت بلومر» رشته تحریر در آوردند.
پاره دوم این کتاب تحت عنوان "هربرت بلومر وکنش متقابل گرایی نمادی" شامل هفت مقاله از کتاب کنش متقابل گرایی نمادی و دو مقاله درباره کنش متقابل گرایی نمادی می باشد. این کتاب توسط انتشارات بهمن برنا منتشر شده است.
تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه