امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://sociologybook.cloob24.com
0
نویسنده؛ کاوه بیات
چاپ اول؛ 1387
شمارگان؛ 2200 نسخه
ناشر؛ پردیس دانش با همکاری شرکت نشر و پژوهش شیرازه
بیژن تلیانی؛ هویت ایرانی پدیده یی کهن و دیرپاست.دگرگونی هایی اساسی که تاریخ پرفراز و نشیب این سرزمین در طول چند هزار سال شاهد آن بوده و به ویژه در این بی شمار تغییرها و تبدیل ها، ماندگاری جوهره یی از این ماهیت که هر بار، در پی پشت سر گذاشتن طولانی، به ارائه تعریفی جدید از خود موفق بوده خود گواهی است بر این دیرپایی و قدمت.
معاصر شدن و پای نهادن به عصر دولت- ملت ها یکی از آخرین آزمون ها از این نوع است که بیش از دو قرن ایران متاخر را به خود مشغول داشته است.
این نوشته به بررسی یک برهه از این توان آزمایی اختصاص دارد. دوره یی که در خلال آن ایران خود را ناگهان رودرروی سرریز مجموعه یی از تحولات ناسیونالیستی در یک کشور همسایه یافت که در این فعل و انفعال، بخشی از چیستی خود را در نفی هویت تاریخی ایران و به ویژه زیر سوال بردن هویت ملی ترک زبان های ایران جست و جو کرد.
شکل گیری این پدیده یعنی چگونگی برآمدن ناسیونالیسم ترک و مانعی که از بدو کار در وجود و آثار برجای مانده از هویت ایرانی بر سر راه خود دید از جمله مباحثی است که در فصل اول این رساله مورد بررسی قرار دارد.
واکنش اولیه ایرانیان در قبال این پدیده نیز در بخش دوم همین فصل به بحث گذاشته شده است. سرریز مجموعه یی از تحرکات ناسیونالیستی در ترکیه عثمانی در سال های مقارن با فروپاشی امپراتوری از سال های پایانی جنگ اول جهانی تا برآمدن یک جمهوری جدید در آن سامان، ایران را که خود در تلاش تبدیل به یک دولت- ملت جدید تحولات مشابهی را تجربه می کرد در معرض یک توان آزمایی جدید قرار داد، چرا که این فعل و انفعال ناسیونالیستی که می توان تحت عنوان کلی «پان ترکیسم» از آن یاد کرد بخشی از چیستی خود را در نفی هویت تاریخی ایران و به ویژه زیر سوال بردن هویت ملی ترک زبان های ایرانی جست وجو می کرد.
واکنش ایرانیان و به ویژه ایرانیان آذربایجانی در قبال این پدیده که خود در شکل گیری ناسیونالیسم ایران معاصر تاثیری دیرپا برجای نهاد از جمله دیگر مضامینی است که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.
تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه